Sunday, September 2, 2018

Anita Lindman spred glädje till många barn

Anita Lindman är död. Hon är nog mest känd för barnprogrammen med Televinken.

Hon spelade mot en marionettdocka, som föreställde ett barn  i kanske sexårsåldern, och som alltså kallades Televinken.

Televinkens röst tillhörde Ola Lundberg, men det hade jag inte en aning om då.

Jag gillade programmen. Jag vet inte riktigt har gammal jag var när jag lyssnade på det, men jag var  mot slutet kanske äldre än dess målgrupp. För jag minns att jag betraktades som barnslig, när jag berättade  i skolan  att jag gillade det.

Däremot hade jag definitivt slutat att se på dem när jag var i trettonårsåldern. Därför minns jag inte det program man kan se på här.

Det sändes den 5 november 1968, och finns på SVTs Öppet Arkiv.

Det var ett mer avancerat program än de jag såg. Dessa utspelades i en TV-studio, där Anita satt vid ett bord och Televinken stod på det. Och de pratade med varandra, rakt av.  Om jag minst rätt.

Det ovan länkande programmet utspelar sig i en lägenhet, och har en mer komplex handling. Något sådant säg jag nog aldrig.

Ja,  programmen var definitivt populära hos många barn. Åren om de flesta som sagt kanske slutade att titta på det i en tidigare ålder än vad jag gjorde. Om jag får döma av mina klasskamraters reaktion när jag oförsiktigt nog berättade att jag fortfarande gillade det...

Tack, Anita, du spred glädje. Må du vila i frid.


Anita Lindman,  Ola Lundberg och Televinken

No comments:

Post a Comment